Seseorang yang hendak mendirikan sembahyang hendaklah terlebih dahulu
memastikan dirinya, pakaiannya serta tempatnya bersembahyang suci
daripada najis. Jika terdapat najis pada perkara-perkara yang disebutkan
itu, maka hendaklah ianya dibersihkan terlebih dahulu sehingga tempat
yang terkena najis itu menjadi suci. Salah satu daripada syarat sah
sembahyang itu ialah suci tubuh badan, pakaian dan tempat sembahyang
daripada najis yang tidak dimaafkan. Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan!” (Surah al-Muddatstsir: 4)
Syarat suci daripada najis ketika di dalam sembahyang adalah juga
berdasarkan hadits yang diriwayatkan daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha,
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Jika datang darah haid maka
tinggalkanlah sembahyang, dan jika telah berlalu haidh itu maka
bersihkanlah (darah) dari dirimu dan kerjakanlah sembahyang.” (Hadits
riwayat al-Bukhari)
Daripada ayat dan hadits di atas, jelas bahawa tidak sah sembahyang
seseorang yang terdapat najis pada tubuh badan, pakaian atau tempatnya
bersembahyang. Namun jika sekiranya najis itu merupakan najis yang
dimaafkan, maka sembahyangnya adalah sah walaupun dia tidak
menghilangkan najis dan menyucikan tempat yang terkena najis itu
terlebih dahulu.
Untuk memudahkan seseorang itu melaksanakan ibadatnya, adalah perlu
dia mengetahui apakah perkara yang dikategorikan sebagai najis yang
dimaafkan.
Apakah Dia Najis Yang Dimaafkan itu?
Menurut para ulama mazhab asy-Syafi‘e, kaedah umum yang boleh dirujuk
untuk mengenal pasti najis-najis yang dimaafkan itu ialah suatu perkara
yang susah untuk dielakkan daripadanya.
Berikut adalah sebahagian contoh najis-najis yang dimaafkan:
1. Najis yang tidak nampak pada pandangan mata kasar, walaupun ia
daripada najis mughallazhah. Umpamanya darah yang terlalu sedikit atau
air kencing yang terpercik sama ada pada tubuh badan, pakaian atau
tempat bersembahyang yang tidak nampak oleh pandangan mata kasar.
2. Najis yang sedikit seperti darah nyamuk, agas atau kutu yang tidak
mengalir. Begitu juga darah yang keluar dari kudis, bisul, jerawat
kecil, luka atau nanah pada badan seseorang, pakaian atau tempatnya
bersembahyang yang bukan disebabkan perbuatannya sendiri.
Jika darah tersebut keluar disebabkan oleh perbuatannya sendiri,
umpamanya membunuh nyamuk yang ada pada bajunya atau memicit kudis atau
jerawat sehingga mengeluarkan darah, maka darah tersebut tidak
dikira sebagai najis yang dimaafkan.
Darah atau nanah luka yang banyak juga termasuk najis yang dimaafkan dengan syarat, iaitu:-
- Darah atau nanah tersebut merupakan darah/nanah dari orang itu sendiri
- Darah atau nanah itu keluar bukan disebabkan perbuatannya atau disenghajakannya.
- Darah atau nanah yang keluar itu tidak mengalir dari tempatnya, seperti darah yang banyak itu tidak mengalir daripada lukanya.
3. Darah ajnabi iaitu darah orang lain yang terkena pada badan, kain
atau tempat bersembahyang dengan kadar yang sedikit dengan syarat najis
tersebut bukan dari najis mughallazhah iaitu daripada anjing dan babi.
Jika ia berasal dari keduanya atau salah satu dari keduanya, tidaklah ia
dimaafkan walaupun hanya sedikit.
Menurut Imam al-Adzra‘ie Rahimahullah bahawa adalah termasuk juga
darah yang terpisah daripada badan seseorang itu yang kemudiannya
terkena semula padanya sebagai darah ajnabi.
4. Darah yang sedikit yang keluar dari hidung atau darah yang keluar
dari bahagian-bahagian tubuh seperti mata, telinga danyang seumpamanya,
selain dari jalan tempat keluar najis seperti tempat keluar tahi.
Jika darah keluar dari hidung seseorang sebelum dia melakukan
sembahyang dan terus menerus keluar darah tersebut, dalam hal ini jika
pendarahan itu diharapkan berhenti dengan keadaan waktu sembahyang yang
masih panjang, maka hendaklah ditunggu. Akan tetapi jika sebaliknya,
hendaklah dia membersihkan dahulu darah tersebut dan hidungnya (tempat
keluar darah tersebut), kemudian menyumbatnya dengan kapas umpamanya dan
melapisnya dengan kain jika perlu.
5. Darah yang masih tinggal di tempat lukanya yang keluar hasil dari
perbuatan mengeluarkan darah dengan tusukan atau berbekam, sekalipun
banyak yang masih tinggal di tempat lukanya.
6. Darah yang keluar dari gusi bila tercampur dengan air ludah
sendiri. Sah sembahyang bagi orang yang gusinya berdarah sebelum
dicucinya darah tersebut selagi dia tidak menelan air ludahnya ketika di
dalam sembahyang.
7. Sedikit tanah tempat laluan seperti jalanraya atau yang
seumpamanya yang memang diyakini kenajisannya, dengan syarat najis
tersebut tidak jelas di tempat itu dan dia telah pun berusaha untuk
mengelak daripada terkena tempat laluan tersebut seperti tidak
membiarkan hujung kain terkena tanah tempat laluan tersebut.
Perhatian: Dasar menentukan kadar sedikit atau banyak yang
dimaksudkan bagi najis itu ialah merujuk pada adat kebiasaannya, iaitu
apa yang dianggap oleh adat kebiasaan sebagai sedikit, maka dikira
sebagai sedikit dan begitulah sebaliknya. Jika ada syak darah tersebut
banyak atau sedikit, maka dihukumkan sedikit dan dimaafkan.
Sesungguhnya Islam adalah agama yang mengutamakan kebersihan. Kerana
itu umat Islam diperintahkan untuk memelihara diri dari segala najis
sehinggakan suci daripada najis pada tubuh badan, pakaian dan tempat
dijadikan sebagai salah satu syarat sah sembahyang. Walau bagaimanapun
Islam juga adalah agama yang tidak membebankan umatnya dengan kesukaran.
Contohnya pengecualian terhadap najis yang dimaafkan yang tidak
menjejaskan kesahihan sembahyang, kerana kesukaran menghilangkannya atau
mengelak dari terkena najis tersebut.
Tag :
AGAMA
0 Komentar untuk "Najis Yang Dimaafkan Tidak Menjejaskan Shalat"